Crafting

I det sista har det blivit lite jul-piff. Visst är ni nyfikna och vill se?! Jag börjar med visa upp Christians och min fina dörrkrans.
Det blev ganska långt från traditionellt för våran del. Orginellt var planen att ha massa pentagram som pynt på den. Men tiden sträckte inte till och jag hade ingen bra formbar ståltråd hemma. Så jag drog fram pyssellådan för att åtminstonde ha lite svart sidenband i den. Där hittade jag lite metal buttons och tygmärken som fick pryda kransen. Och visst blev det tufft! Grannarna behöver inte tveka längre på vilka vi är. Haha, som om dom inte redan sett det på våran klädsel och hört det på musiken från våran lyhörda lägenhet.....

Till min jobba-kompis Anci har jag bundit två traditionella kransar. Hon ville ha en med buxbom, mossa och echeveria. Sen så dekorerade jag med en liten kvist ormhassel, en kvist konstgjorda bär, sidenband och en liten fågel då hon är så glad i djur.
Den andra skulle vara helt i buxbom och som dekoration fick det bli konstjorda julstjärnor, kanel, appelsinskivor och röd metalltråd.

Jag har även bundit två kransar helt i granris till svärmor och hennes syster. Dom ville dekorera själva för att göra sina egna Österrikiska versioner av julkransarna. Traditionellt i Österrike hängs dom upp i band och man har levande ljus i dom.
Man binder kransar med hjälp av halmstomme och spoltråd. Man klipper loss lagom stora bitar av grankvistarna, lägger dom runt kransen ett varv och fäster dom med att snurra spoltråden runt. Man fortsätter hela vägen runt och på på så sätt backar man in med ändarna in under topparna där man började. Hoppas ni förstod^^
Har ni gjort nåt eget inför jul?


Comments


Comment the post here:


Name:
Remember me?

E-mail: (Not published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback

.

.