En dag i Oslo

Andra dagen spenderade vi i Oslo centrum där vi tog vår lilla shopping runda.
Vi kollade Yongstorget som alltid har lite marknad. Men denna gången hittade vi tyvärr inget. Annars så kan man hitta riktigt trevliga skiv-fynd där för väldigt lite fjälldollars. Vi kollade även in nästa skivshop men spanade bara in lite t-shirts och böcker som såg lovande ut. Inget köp där heller. Boken som var mest intressant var lite väl tung att släpa på. Lite mer bläddrande vart det på Big dipper som har mest vinyl innan vi kände hungern smyga sig på.
För att spara lite på våra slantar så käkade vi lite "Italiensk" fastfood på Deli de luca. Det var både gott och mysigt innan en jäkla tiggerska kom fram med sin mugg. Jag blev riktigt irriterad och mys-anthropia blev utbytt mot pissed-off-anthropia och jag väste till henne att försvinna. För er som kanske är okända med detta fenomen som finns i alla storstäder. kan jag informera om att dom jobbar i stora ligor och lever "lyxliv" jämfört med dom riktigt fattiga och utsatta i samhället. Hon tyckte nog inte om mitt sätt och gick sedan in köpte sig en cola och ställde sig upp på lagom avstånd och stirrade på mig. Hon tänkte nog att jag var en hämsk oempatisk kärring som inte vill ge ifrån sig sina pengar.. Hmm, hur fattig är man om man går in på ett dyrare ställe och köper nåt så onödigt som Cola...Ja ni förstår. Vill man hjälpa ger man pengar till diverse organisationer istället som värkligen gör nytta. Då uppmanar man inte för vidare tiggning. Det är min åsikt. Take it or leave it..

Good smoothie med mango, banan och passionsfrukt. Hoppas Deli de luca kedjan kommer till Sverige!





Sen spatserade vi vidare till Rockmerch. Et ställe där dom alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Jag hittade mig en Borknagar tröja, ni får se bild senare. Dessutom blev det nya solglasögon. Jag blev jätteglad då jag aldrig brukar hitta några som passar mitt ansikte. Mys farbrorn i kassan skickade även med en Ozzy airfreshner jag tänkte köpa till bilen. Hur ofta händer det att man får saker gratis i Sverige? Aldrig^^ Dessutom kunde han tipsa oss om ett nytt second hand ställe vi inte visste om! Yeey!

Mina nya coola pilotsolbriller. Nu vågar nog inga mucka bråk med mig ;)


Ozzy ska få pryda Volvon!




Vi letade upp det nya secondhand stället som hette Spøk og Spenning. Dom hade massor med gamla böcker, serietidningar, musik och krimskrams. Underbart. Lite liknande Dolores som fanns i Göteborg förr. Jag passade på att leta efter lite gamla favoriter. Jag hittade ett Valhalla och nåt annat jag bara minns jag hyrde på skolbiblioteket. Christian hittade sig en vinyl. Riktigt guldställe med andra ord.




Mina fynd






Köpte även en tidning som heter sopor..kanske just det den är och då den åkte med bara för omslaget och att den såg lovande ut inuti..



Sen blev det såklart Neseblod. Världens bästa skivaffär..eller den hade varit det om det inte hade varit så dyrt där. Killen som äger den vet vad han kan få ut för sina dyrgripar. Det fick bara bli tre ganska billiga skivor för mig denna gången..








Efter detta kändes det lagom att möta upp mina päron för lite förfriskningar på The Dubliner. Hur trevligt som helst hade vi där ute på deras bakgård. Så klart blev det The one and only, Newcastle, från tapp.





Vi promenixade sen mot centralen och stannade till på ennu ett vattenhål som kallas Kristiania.
Dom hade en väldigt trevlig air condition och mysig interiör. och Newcastle på tapp ;)


Gott



En väldig jobbig bussresa senare (pissnödiga som få!) Så var vi tillbaka i Lilleström. Där vi fick i oss lite världsbäst mat. I ♥ sushi



Dom sålde dessutom mitt favorit snacks i dubbelt så stora burkar som hemma i sverige! Så jag köpte med mig det hem. Wasabitäckta gröna ärtor.



På vägen hem köpte jag även lite dessert. Terapi i form av choklad kan aldrig vara fel.








Comments
Suntamer

Mys! :)

Men jag håller med dig om tiggarna, i Gbg var det säkert 10 pers som kom fram, jag avfärdar dem och stödjer flera organisationer i månaden istället.

Orka stödja en kärring med adidas som köper korv och dyr kaffe på Pressbyrån, hepp!

2011-07-07 @ 11:40:59
URL: http://blodogkrek.blogspot.com
Erdena Lugosi

Låter som en toppendag! Jag och Sara måste verkligen besöka Oslo nån gång vi med!! :) Aw, jag håller med dig om att bli förbannad på "tiggare". Erbjöd mig en gång att köpa en macka till en tiggare (för eftersom hon tiggde borde hon ju varit jättehungrig tänkte naiva jag) men nej då då blev hon bara irriterad och gnällde om att hon bara ville ha pengar. Wtf?? Åh wasabi-ärtor!!! dregla Det är mums det! :)

2011-07-08 @ 07:18:28
URL: http://nightofthelivinggore.blogspot.com
Miss Anthropia

Suntamer & Erdena: skönt att ni förstår! Tiggarna har blivet en stor del i stadsbilden som att det inte är nog med alla horor och knarkare som är överallt i Oslo...

2011-07-08 @ 10:26:44
URL: http://missanthropia.blogg.se/


Comment the post here:


Name:
Remember me?

E-mail: (Not published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback

.

.