Österrike resan. Del 1

Oj vad tid det tog mig att börja forma dessa inlägg. Jag får helt enkelt dela upp resan i flera delar, annars hade det säkert blivit alldeles för långt för att orka läsa på en gång.
Vi hoppar rätt in i det tycker jag.
För er som kanske är nya på bloggen kan jag berätta att vi vart medbjudna på denna resan av min sambos föräldrar. Det för att fira svärfar Gunnars 60 års dag. Vi valde att åka till Österrike och Graz som är svärmors hemstad. Första delen handlar om dom två första dagarna då vi mest åkte bil.
Här är gänget på väg mot resans första mål, Göteborg och färjan som tog oss till Kiel.
Med mycket tid över och bilen tryggt parkerad i kön så spatserade vi till Statoil för lite resmat. Korv med bröd och kaffe^^ Semester fotograferandet börjar redan här på kajen.
Inne på båten var det bara en endaste hiss upp och ned till däck, vi ryste lite med tanken på vad som skulle hända vid en brand och hoppades det inte skulle hända nåt..
Christian och Gunnar i våran lilla lilla hytt. Vi var glada vi hade fönster^^ Och badrummet var nästan lika stort som sovdelen på hytten. Rymligt och bra.
Båten hade såklart taxfree. Där fanns det smaskiga smakprov, hylla upp och hylla ned med godis och dofta gott. Jag har ju redan bloggat här om vad som fick följa med hem. En alldeles för dyr mascara och två av Donna Karens goda äppel parfymer!
Denna brickan fikk flera besök än ett av vissa under kvällen haha!
Vi hade beställt buffe och mumsade på av alla godsaker medans vi försökte ignorera att tyska motorcykel gänget som satt brevid oss tyckte vi var väldigt intressanta att stirra på. Det var väl roligare att titta på konstiga familjen hårdrock an pesionärerna.
Vi drack lite drinkar och Christa spelade på automater och vann innan vi gick för att sova i våran lilla hytt.
Den natten sov jag högst två timmar..Det brukar bli så när jag sover på nya ställen med massa ljud och annorlunda säng än vad jag är van med..
Tur man vaknade till semester och världens godaste frukost.
Lycklig var både Christians pappa, Gunnar och jag då vi hittade amerikanska pannkakor med tillhörande lönnsirap♥ En varje socker-älskares drömfrukost^^ num num
Sen började maraton bilandet... Kanske var det tur att jag hade fått så lite sömn...Tiden gick lite snabbare i djup sömn och norra Tyskland är ändå bara grått och trist. Christian tog bild då jag var helt borta...tur jag inte sov med öppen mun och drägglade hehe!
Då vi kom lite söderut i Tyskland hittade vi detta sjukt fina stället att äta vår lunch på. Ljuset! och utsikten där var helt underbart.
Christian var mycket nöjd med att kunna förtära semesterns första riktiga frankfurtare med semmeln (bröd som liknar en fralla)
Vädret var perfekt. Högsommar värme i september!
Roligt stadsnamn vi passerade..
Vi fick leta ett tag efter övernattningställe då kvällen närmade sig. Och vi hittade till slut detta ställe utanför Munchen. Och vilken pärla det visade sig vara.
Rummen var väl inte direkt moderna, men dom hade sjukt god mat och trevlig personal. Man kände sig helt enkelt välkommen och hemma där!
Här tar vi oss dagens första kalla goda öl^^
Coola Gunnar^^
Och världens tuffaste svärmor Christa!
Öl märket var Grad Toernng. Det fick högt betyg av oss alla.
I vår korridor fanns det fin fina naturtrogna tapeter med alplandskap^^
Det syntes att vi var i tyskland på kocken som stod utanför restaurangen..
Restaurangen var inte direkt minimalistisk inrett... Det fanns grejer att titta på över allt och det fanns även ett gökur som kokoade för oss varje halvtimma.
En knäpp detalj. Tygkanin i blomkruka/fågelbur!
På menyn stod det wienerschnitzel och vi alla kände det var dags att inviga resan ordentligt med riktig Österrikisk mat även om vi inte var där riktigt än.
Sjukt god!!!
Sen avrundade jag det hela med det som skulle visa sig vara resans godaste Äpfelstrudel med hemmagjord glass och vaniljsås. Jag dregglar bara av bilden här haha!
Kvällen ble väldig lugn. Christian och jag låg på vårat fina 80-tals rum å lyssnade till gammal norsk blackmetal och drack ljumna öl ur plastmuggar.
Vi vaknade glada i varat fina rosa 80-tals rum och skuttade ned till ännu en god frukost. Massa olika goda färska frallor, frukt, god kaffe, bakelser och wienerbröd för dom som ville ha det. Tro det om ni vill men jag tog faktiskt inte nåt av dom två sistnämnda!
Snart var vi på väg igen och susade förbi massa ställen där dom odlade humle. En huvudingrediens i öl för den som inte visste det.
Jag passade på att äta lite mer nyttig reskost.. Choklad med äkta alpmjölk^^
Jag utanför ett ställe vi fikade på strax innan Graz, vårat huvudmål med resan. Kan lova att jag var förväntansfull.


Comments
Cias Naglar

Mysigt med resa till Österrike!

Jag har åkt igenom där många gånger påväg till Kroatien, men aldrig stannat någon längre stund.. Verkar dock supermysigt! Så otroligt häftigt landskap!

2011-11-14 @ 20:01:34
URL: http://ciasnaglar.se
Morwen

AHAHAHAHHA! Vilka ortsnamn!!

Fritzlar!!! xD

2011-11-14 @ 20:27:24
URL: http://screamwithme.blogg.se/
mamma

ÅÅÅ SÅ FINE BILDER OG REISE :-) GLEDER OSS TIL RESTEN AV TUREN ;O)))

2011-11-14 @ 20:48:18
Erdena Lugosi

Jättemysiga bilder. :D Ni ser ut att ha det supertrevligt!

2011-11-15 @ 08:44:26
URL: http://nightofthelivinggore.blogspot.com
Suntamer

Mysigt!!! :)

2011-11-18 @ 13:26:27
URL: http://blodogkrek.blogspot.com


Comment the post here:


Name:
Remember me?

E-mail: (Not published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback

.

.